معرفی وبلاگ
سلام من سعی دارم مردم ایران را با مناطق مختلفی که در ایران وجود دارد آشنا کنم و در این راه به یاری شما مردم عزیز نیازمند میباشم. اگر مطالبی درباره ی منطقه،روستا یا شهر خود می خواهید در بخش نظرات بنویسید تا طی کمتر از دو هفته در وبلاگ قرار گیرد.
صفحه ها
دسته
دوستانم در تبيان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 353518
تعداد نوشته ها : 132
تعداد نظرات : 44
بازدید وبلاگ :

Rss
طراح قالب
محمد علي گل کار

 از جمله وسائل تحقيق در مورد چگونگي تمدن و فرهنگ و تربيت يك توده و جمعيتي بررسي و مطالعه در افسانه ها، بازيها، آداب و سوم و عقايد، زبان محلي آنان ميباشد.متتبعين و كسانيكه بروشن كردن قسمتهاي تاريك و مبهم زندگاني اجتماعي ساعي هستند غالباً بدين وسائل متشبث و دست بدامان ميشوند زود هم بمقصود ميرسند، چه اينها هر يك بنوبة خود نماينده و معرف حالات باطني يك فرد يا اجتماع است و براي شناختن و شناساندن آنها ميزان و ملاك خوبيست. مردمان دامغان افسانه و يا بازي و يا رسمي كه منحصر بخودشان باشد ندارند چه اين شهر از قديم الايام سر راه بوده و رفت و آمد و ارتباط زياد با مردمان خارج بدانان مجالي نداده است كه بتنهائي عقايد و رسوم مخصوصي برگزيدند، افسانه هاي آنها بيشتر قصه هائيست كه در جاهاي ديگر هم ساري و شايع است و معتقداتشان بيشتر چيزهائيست از ديگران كه بذوقشان خوش آمده و قدري بدان خو گرفته اند. گاهيهم اختلاف سليقه و ذوق،مردمان ده نشين و شهر نشين را در عين مجاورت  و همسايگي پيروي رسوم متفاوت و احياناً متبايني وادار كرده است مثلاً مراسم عروسي مردمان شهر و آباديهاي پيرامون كم و بيش اختلاف دارد و چون درج قسمتي از رسوم مردم دامغان مورد نظر است رسم عروسي در شهر بترتيب زير يادآوري ميشود:

پس از خواستگاري بستگان داماد و جلب موافقت، پدرو مادر عروس شرايط و روز سفيدي آوردن را تعيين ميكنند.

مقصود از سفيدي مقداري شيريني و چاي و پارچة سفيد و لباس و كفش و حنا و صابون و بعضي چيزهاي ديگر است كه نسبت بوضع مالي داماد كيفيت و كميت آن تغيير ميكند.

اين لوازم با تشريفات مخصوص و در ساعت سعدي كه بطور يقين نبايد قمر در عقرب باشد بمنزل عروس برده ميشود.

پيش از ظهر يك يا چندن روز بعد، مجلس عقد مردانه و عصر همان روز بزم زنانه بخرج داماد در منزل عروس ترتيب داده ميشود؛ پس از عقد طبق معمول همه جا داماد مجاز است بدلخواه خود بمنزل عروس برود و گاهگاه مخصوصاً در روزهاي عيد هديه و تحفه اي برايش ببرد.

روز قبل از عروسي،‌اقوام داماد براي بردن عروس بمنزل او ميروند عروس اول بايد حمام برود؛ در موقع حركت برادر يا يكي از خويشان نزديك عروس چادر بسر او انداخته و از زير سيني آينه و قرآن كه كمي نان هم در آن گذاشته شده سه مرتبه او را رد ميكنند؛ عروس بايد دست روي نان بگذارد و قرآن را ببوسد؛ در تمام طول راه رفتن بحمام و برگشتن بخانه داماد، آئينه ايرا كه روز عقد داماد فرستاده جلوعروس ميبرند و وقتيكه عروس بخانة شوهر پا مينهدبرسم قديم داماد بايد بالاي سر در خانه قرار گيرد تا هميشه برزن خود مسلط و چيره باشد.

معمول چنين است كه درهمين موقع يكي از بستگان داماد چيزي گرانبها مانند ظروفي زرين و سيمين، يا سبك قيمت هر چه باشد پنهاني بنام عقل عروس ميربايد تا در تمام دورة‌زندگي زن بي اختيار مطيع و پيرو شوهر باشد، شب عروسي داماد بحمام رفته با باقيماندة صابوني كه قسمتي از آنرا عروس مصرف كرده تن را شستشو ميدهد و بعد از مراجعت و پايان جشن و رفتن ميهمانان وارد در زندگي زناشوئي ميشود.

تهيه غذاي ظهر اولين روز عروسي بگردن مادر عروس است كه بايد آنرا بسيار خوب و چرب و شيرين و مقوي درست كند.

شب بعد از عروسي، عروس و داماد بديدن پدر و مادر عروس رفته دست آنها را ميبوسند و هديه ايرا كه برايشان آماده شده ميگيرند؛ اقوام نزديك هر دو طرف نيز بنسبت تمكن و دارائي خود تعارف و تحفه اي براي عروس و داماد ميفرستند، دراخرهم اقوام داماد از آنها و اقوام عروس ميهماني و پذيرائي مي كنند و باختم اين مجالس دعوت كه «هاگشا» ناميده مي شود مراسم عروسي پايان مي پذيرد.

 

منبع:سايت شهر دامغان

دسته ها : سمنان
سه شنبه پانزدهم 9 1390

ظهار نظر در اخلاق و روحيات مرم يك شهر حتي يك خانواده بآساني و سهولت ممكن نيست و چه بسا مطالعات سطحي خاصه اگر از طرف اشخاص غيرعارف بروانشناسي بعمل آيد، غالباً نادرست و بي ارزش است.

گذشته از اين تحقيق و بررسي در مورد اخلاق و روحيات يك رده بايد منحصراً متكي بعقل و تجربه باشد نه مبتني باحساسات ، چه در غير اينصورت باز هم نتيجه مفيد و قابل اعتماد نيست، همچنين داوري كسانيكه غرض و نظر شخصي را در شناساندن جمعيتي دخالت ميدهند در خور باور و مورد اطمينان نميباشد، زيرا بسيار اتفاق افتاده قضاوت چند تن دانا و صاحب نظر درباره يك موضوع چون از روي احساسات فرصتهاي شخصي انجام يافته با هم متناقض و متباين بوده است. مثلاً يكي هنگاميكه در شهري ميزيسته، تنگدست نشده، آب و هواي آنجا سازگارش بوده، بيمار و بستري نگرديده، مردم بوي احترام و هنگام نياز همه جور همراهي مينموده اند، بديهي است اگر از او پرسيده شود آن شهر و مردمانش چگونه هستند دهان بتعريف و تحسين ميگشايد و حال آنكه ممكنست عقيدة ديگري در همين مورد درست عكس، و مخالف اين باشد.

جهانگردان و تاريخ و جغرافي نويسان قديم در كتب خود از صفات و اخلاق مردمان دامغان چيزي ننوشته اند تا بتوان از قضاوت آنها نتيجه گرفت تنها از مؤلفين متاخر حاجي زين العابدين شيرواني صاحب بستان السياحه و رياض السياحه آنرا «خالي از شرارت» ندانسته و صاحب الانتخابات البهيه كه مطالب كتاب خود را در مورد دامغان با تغييراتي از رياض السياحه نقل نموده چنين نوشته است: «اهل دامغان از كمالات نفساني دور و از فضايل انساني عورند.» اما اين تعاريف كاملا نادرست و عاري از حقيقت است و مميزت اخلاقي دامغانيها را عادلانه بشرح زير ميتوان خلاصه كرد:

مردمان دامغان دير آشنا ولي صميمي، بسيار خودپسند و لجوج و مادي ميباشند: زياد خوش سليقه هستند، اگر با كسي آشنا شدند رشتة محبت و مودت را زود نمي گسلند، مهربان باتعارف، اما كينه توز ميباشند از نيكي يا بدي اشخاص را زود فراموش نميكنند، صفت برجسته اي كه سرشته با گل آنهاست ميهمان نوازي ايشانست، دامغانيها بظاهر ساده اما در باطن با سياست و زرنگ ميباشند، بخوشگذراني ذوق و رغبت زياد دارند؛ ميخواهند در سايه اتكاء بنفس وجودشان منشاء اثرو مثمر ثمر باشد بهمين مناسبت بيشتر مشاغل آزاد توجه ميكنند و اغلب نيز بسبب ابتكار ذاتي و مهارت اكتسابي زود بمقصود ميرسند.


 

منبع:سايت شهر دامغان


دسته ها : سمنان
سه شنبه پانزدهم 9 1390

در اطراف و پيرامون دامغان در حدود چهارصد آبادي كوچك و بزرگ پراكنده شده كه كم و بيش معمور است و اگر از طرف دولت و مردم نسبت بآبادي آنها كوشش و همت شود نه تنها براي مالكين سودسر شاري خواهد داشت بلكه براي كشور نيز بسيار مفيد خواهد بود.

 

آباديهاي اطراف شهر:

اقباليه 153 نفر  – قلعه نو 37 نفر - اسمعيل آباد60 نفر - شمس آباد 267نفر - باقر آباد153 نفر - برم و مهدي آباد 1424 نفر - جعفر آباد97 نفر - وركيان589 نفر جزن1813 نفر صدر آباد509  نفر فيروز آباد 441 نفر حسين اباد 334 نفر زرگر آباد485 نفر نصر -آباد 80 نفر سعد آباد 114 نفر - غني آباد 380 نفر شاهان 204 نفر علي آباد184 نفر -عبير آباد327 نفر - عبديا100 نقر قلعه آقا بابا 185 نفر - عباس آباد443 نفر -مايان937 نفر - جمعيت آباد و محمد آباد382نفر - امامزاده جعفر و ابراهيم آباد62 نفر - و امرزان 761 نفر - حاجي آباد296 نفر.

 

دامنكوه:

امام آباد579 نفر -بق650 نفر -مهماندوست (1)1319 نفر جعفر آباد 87 نفر حسين آباد584 نفر - دولاب 57 نفر  –حداده(2) 26 نفر - كلاته ملا1161 نفر نعيم آباد 558 نفر - طاق 466 نفر - مراد آباد301 نفر - مومن آباد و عبدالله آباد566 نفر - زرين آباد670 نفر - عشرت آباد 57 نفر - قادر آباد201 نفر - خرازه759 نفر.

 

3- صرصر:

امير آباد 1668 نفر - علي آباد89 نفر - صيد آباد 1091 نفرحاجي آباد -143 نفر دولت آباد 490 نفر - رضي آباد 290 نفر، عوض آباد125 نفر - عمروان 833 نفر علي آباد مطلب خان617 نفر عبدالله آباد400 نفر - فيروز آباد345 نفر -قدرت آباد153 نفر  – قوشه 174 نفر - حجاجي400 نفر -حسين آباد37 نفر - قاسم آباد 23 نفر بخش آباد220 نفر - شير آسيان 428 نفر.

 

4- رستاق:

ابراهيم آباد46 نفر - اقبال آباد 49 نفر - حسن آباد784 نفر -خورش32 نفر -خورزان283 نفر -سلطانيه114 نفر -سبحان و فتح آباد344 نفر -علي آباد 159 نفر - شوكت آباد190 نفر - شريف آباد407 نفر 445 نفر - عليان 675 نفر -فخر آباد 234 نفر - فرات539 نفر  – قاسم آباد و احمد آباد447 نفر - كلا و حسين آباد 310 نفر - كلات خوان 5 نفر كبوتر خان 74 نفر  – مرحمت آباد147 نفر مجيد آباد 48 نفر - رومنان 133 شريفيه136 نفر - معصوم آباد 149 نفر

 

5- رودبار:

آهوانو498 نفر - آستانه 290 نفر - منصور كوه 243 نفر -توبه 493 نفر قلعه 1380 نفر - ورزن949  – كلاته1688 نفر نمكه102 نفر.

 

6- دروار:

تويه 2430 نفر -دروار1665 نفر - صح646 نفر.


 

منبع:سايت شهر دامغان


دسته ها : سمنان
سه شنبه پانزدهم 9 1390

 

دامغان امروز شهريست سر راه تهران و مشهد كه تا پايتخت 343 كيلومتر فاصله دارد،‌ارتفاع ان از سطح دريا 115 مترو طول و عرض جغرافيائيش بترتيب 54 درجه و 19 دقيقه و 36 درجه و ده دقيقه ميباشد. دامغان بوسيلة رشته راه آهن تهران ومشهد بمركز مرتبط است. اينراه پس از عبور از سمنان و گذشتن از قسمتهاي كوهستاني وارد دشت نسبه همواري شده پس از آنكه از دامغان گذشت مجدداً با كوهها مصادف ميگردد و همين جاست كه مهندسين راه براي دوري جستن از كوه بريهاي پر زحمت و پر خرج راهرا از دامنه كوهها و برجستگيها كشيد و بشاهرود پيوسته اند. در 135 كيلومتر فاصله ميان سمنان و دامغان رويهم و يادوك 695 پل بزرگ و كوچك ساخته شده و نيز بين شاهرود و دامغان كه 65 كيلوميتر مسافتست 158 پل و 14 ويادوك بنا گريده و از اينرو ميتوان كمي بوضعيت طبيعي و پست و بلنديهاي اينحدود آشنا گرديد.بين دامغان و گرگان كه در شمال است بجهه وجود يك سلسله كوههاي مرتفع راه شوسه وجود ندارد و تها عبور و مرور از معابر تنگ و خطرناك كوهستانها انجام ميگيرد. آب اين شهر خوب و سازگار و هوايش تقريباً معتدل است اما چون در انتهاي دالاني از شعبات كوه البرز قرار گرفته پيوسته در معرض وزش بادهائيست كه تقريباً هميشه در اين معبر جريان دارد بدينجهه اغلب براي دامغان غبار آلود و پر از گرد و خاك ميباشد و بي شك همين آشفتگي تقريباً دائمي هواست كه افسانة چشمه بادخان را پديد آورده است. سرعت و شدت اين بادها گاه آنچنانست كه فضا را كاملا تيره و تار ميسازد و بهمين جهه است كه در دامغان در اشجار بلند مخصوصاً سپيدار  چنار كمتر ديده ميشود و بيشتر درختان كوتاه مانند انار، آلو، انجير، الو پرورش ميابد.قوت و مداومت باد را از خراشيدگيهائي كه بمرور روي جدارمناره هاي محكم پديد آمده ميتوان استنباط كرد.

بطوركيه قبلاً ذكر شد در دامغان همه گونه محصول عمل ميآيد پنبه و گندمش زياد و مرغوب و پسته اش از نظر خوبي جنس و خوشمزگي زبانزد همه جاست و گرچه در ادركان يزد و كرمان نيز پسته خوب و درشت بدست ميآيد اما عطر و طعم پسته دامغان را ندارد بعلاوه عمر درختان پستة دامغان بيشتر است ليكن اشجار پستة اين شهر هر سه يا چهارو گاهي پنج يا شش سال يكبار باور ميگردند و بسيار مواقع نيز در معرض سرمازدگي واقع شده و بي برك و بر ميشوند. انگور و زردآلوي دامغان خوبست . ميوه هاي ديگر نيز كم و بيش دارد مخصوصاً صيفي كاري آن در خور يادآوريست. صنايع دامغان تقريباً منحصر بهنرهاي دستي: چيت زني (نوعي قلمكاري) و بافتن پارچه هاي نخي است.

از لحاظ معدن دامغان بسيار غني است چه در كوههاي نزديك آن بيشتر معادن مخصوصاً سرب، آهن مغناطيس، طلا، زغال سنگ و غيره وجود دارد اما ساي ذغال سنگ كه باوسايل نقاص كمي استخراج ميگردد از معادن ديگر بهره برداري نميشود، معادن طلاي دامغان خيلي مهم و قابل استفاده است و اگر روزي دولت باستخراج آن اقدام نمايد سود سرشاري خواهد داشت. در ازمنه سابق مردم بطرزي بس ساده و عاميانه با شستن خاكهاي زردار طلا بدست ميآورده اند، اما اكنون اين كار متروك شده و كسي دنبال نميكند.

از مؤسسات مفيد اين شهر بيمارستان رضائي است كه يك ميليون ريال مخارج ساختمان و بعضي لوازم آنرا در ان اوايل سالهاي ساخت آقايان حاجي محمد علي و حاجي محمد حسين برادران رضائي پرداخته اند؛ پي ريزي اين بيمارستان از اول سال 1319 شروع و در  وقايع شهريور 1320 متوقف شده مجدداً از فروردين 1321 آغاز و تمام شده است.  

دسته ها : سمنان
يکشنبه سیزدهم 9 1390

 

دامغان در زمان گذشته: بي ترديد دامغان از جمله شهرهاي بسيار قديمي و مهم اين كشور است و شايد قدمت آن از شهرهاي آباد ادوار بسيار بعيد بيشتر باشد. بعضي مورخين بناي اين شهر و شوشتر را بهوشنك نبيره كيومرث نسبت داده اند. صاحب مجمل التواريخ و القصص كه در حدود سال 520 هجري كتاب خود را تاليف نموده ضمن بيان سلطنت هوشنك در اين باره گويد: «ابتداء عمارت كردن در عالم اندر عهد او بود و كاريز كندن و تاليف علم نجوم از وي خاست بعد از آنكه ادريس عليه السلام بدست آورد و اصطخر را وي بنا نهاد… و دامغان وي كرد و بسواد كوفه شهري كرد و گويند خود كوفه است و بمرك برون شد از جهان» برخي نيز معتقدند مغان يعني پيروان حضرت زردشت آنجا را معمور و آباد كرده و بنام خود ناميده اند چه به پندار ايشان دامغان اول ده مغان بوده و بمرور براي سهولت تلفظ بدامغان تبديل شده. دامغان همان شهر صد دروازه است كه يونانيان آنرا هكاتم پيلس ميناميدند و بايد دانست بر خلاف آنچه بعضي تصورميكنند اين شهر صد دروازه نداشته و اي نام گذاري از آنجا حاصل شده كه يوانيان در زمانهاي سابق هر شهر بزرگي را باين اسم ميخوانند چنانكه شهر معظم تب را كه مدتها پايتخت مصر بوده و كالويس سردار اگوست در 28 سال قبل از ميلاد آنرا خراب و ويران ساخته بهمين نام موسوم بوده است. شايد هم چون عده دسته هاي مامور رساندن اخبارو اطلاعات صدتا بوده اين تسميه پديدار شده، توضيح اينكه چون در زمان قديم وسايل مخابره وجود نداشته و دامغان هم از همه جهه خاصه از نظر لشكر كشي حائز اهميت و اعتبار بوده براي آگاهي از اخبار و پيش آمدها در فواصل معيني بالاي تپه هاي بزرگ كه هم اكنون آثارش در قسمتهائي از راه سمنان تا بسطام بخوبي نمودار است دسته هائي ميگماشتند تا بمحض بروز حادثه يا خبري با علائمي (در روز منعكس ساختن نور با اشياء صيقلي- دود، در شب آتش) آنرا بيكديگر خبر داده بشهر اطلاع دهند بهرحال شهر سد دروازه مركز ولايتي بوده بنام قومس و براي قومس دو وجه تسميه ذكر كرده اند:

1- قومس در ابتدا كوه مس بوده و چون معدن مس در كوههاي اينولايت زياد بوده و بدين مناسبت باين اسم ناميده شده و بعد دز لفظ كوه مس تحريف گشته و بقومس تبديل گرديده است.

2- قومس در اول كومه شه بوده چه كومه در لغت بمعناي پناهگاهيست كه زارعين براي محافظت زراعت و صيادان براي كمين كردن شكار از ني و چوب ميسازند و چون اين سرزمين فوق العاده آباد و داراي چشمه ها و مرغزارهاي خوب و با صفا و شكار بسيار بوده بدينجهه بدستور سلاطين آنزمان كه غالب اوقات خود را صرف شكار ميكرده اند در نقاط مختلف اينولايت بساختن و ايجاد پناهگاههاي مختلفه براي كمين كردن شكار پرداخته و هر يك از آنها را كومه شه ميگفته اند، كثرت استعمال، كومه شه را بقومس تبديل نموده است. اكنون عقايد جهانگردان و جغرافي نويسان دربارة قومس بشرح زيرنگاشته ميشود:

شمس الدين ابي عبدالله محمد بن احمد بن ابي بكر البناء الشامي المقدسي در كتاب خود مرسوم باحسن التقاسيم في معرفه الاقاليم گويد: «قومس ولاتيست گشاده، كياهناك، باطراوت، ميوه هايش بسيار خوبست و وسعتش هشتاد در هفتاد فرسخ ميباشد، كوه بسيار و شهر كم دارد،‌جمعيتش زياد نيست، اما چهارپايان و خراجش كثير است هوايش نيكوست، مركزش دامغان و شهرهايش سمنان، بسطام، بيار مغون ميباشد.

عماد الدين اسمعيل بن نور الدين علي بن جمال الدين محمود بن عمردر كتاب تقويم البلدان در اينباره گويد: «قومس بضم قاف و سكون و او و فتح ميم و سين مهمله فارسي آن كومش است و ناحيه ايست وسيع ميان سمنان و بسطام كه شهر بزرگش دامغان ميباشد»

ابن خرداد به درالمسالك الممالك درباره قومس اطلاعات مختصر و ناچيزي داده كه چندان قابل توجه نميباشد اما آنچه درباره دامغان نوشته اند بشرح زير است:‌

مقدسي چنين گويد: «دامغان شهريست كوچك ميان ريگزار و سنگريزه، اطراف و جوانبش خراب و گرمابه هايش كثيف است، بازار هاي خوب ندارد، بزرگاني از آنجا برنخاسته اند اما هوايش سازگار و خوب ميباشد، برج و باروئي با سه دروازه دارد و مسجد جامع بزرگش در ميان كوچه ها بنا شده است» صاحب معجم البلدان در كتاب معروف خود چنين آورده:

«دامغان شهر بزرگيست ميان ري و نيشابور، مسعر بن مهلهل ميگويد «شهريست كه ميوه هاي بسيار خوب دارد، شب و روز در آنجا باد ميوزد، آبش از شكاف كوهي جاريست و براي مشروب ساختن صد و بيست دهكده به صد و بيست قسمت تقسيم ميگردد مقسم (1) آب بديع و زيبائي دارد، در نزديكي دامغان قريه ايست بنام جمالين، چشمه اي در اينجاست كه خون ميزايد يعني آبش جامع تمام صفات خون است بمحض اينكه زيبق در آن افكنده شود فورا آب بسنك سفت و محكمي مبدل ميگردد، اين قريه را غنجان هم ميگويند، در دامغان سيبهاي گلرنگ خوبي بنام سيب قومسي ميآيدت كه آنرا بولايت عراق ميبرند، معادن زاج و طلا در اين شهر زياد است و ميان دامغان و بسطام بيش از دو منزل راه نيست» اما من كه در سال 613 بعزم خراسان از اين شهر ميگذشتم از همه آنچه ذكر شد بسبب توقف اندك چيزي مشاهده نكردم بين دامغان و گردكوه يك منزل راه نيست و بخوبي ميتوان قلاع آنجا را كه ميان كوهها بنا شده است از شهر مشاهده كرد. گروهي از اهل علم بدامغان منسوبند چون ابراهيم بن اسحق الزراد و قاضي القضاه ابو عبدالله محمد بن علي بن محمد كه در سنه 400 در دامغان تولد يافته.»:

ابي القاسم بن حوقل در مسالك و الممالك چنين نقل كرده: اما قومس شهر بزرگ آن دامغان است كه بسبب كمي آب باينكه وسعت بسيار دارد زياد معمور نيست؛

مندرجات كتاب مراصد الاطلاع نيز از حدود آنچه تاكنون ذكر گرديده تجاوز نميكند.

غير از محققين مذكور ديگرانهم كم و بيش درباره دامغان اطلاعاتي داده اند از جمله در كتاب حدودالعالم من الشرق الي المغرب كه بسال 372 تاليف يافته دامغان چنين توصيف شده: شهريست با آب اندك و بر دامن كوه نهاده؛ مردمان جنگي دارد از آنجا شراب خيزد با علم هاي نيكو.

ناصر خسرو قبادياني حكيم و شاعر و سياح معروف كه سفرنامه او مشتمل بر يك سلسله اطلاعات مفيد و دقيق تاريخي و جغرافيائيست متاسفانه از اظهار نظر درباره جغرافياي اين شهر خودداري كرده و فقط نوشته كه روز آدينه هشتم ذيقعده سال 437 بدين شهروارد شده است.

حمداله مستوفي صاحب كتب تاريخ گزيده، ظفرنامه، نزهه القلوب در كتاب اخير خويش كه بسال 740 تاليف گشته چنين متذكر شده: «دامغان از اقليم چهار طولش از جزاير خالدات فح يه و عرض از خط استوا لوك، هوشنك ساخته دور باروش هزار گام است و هوايش بگري مايل است؛ آبش از رود و از ميوه هاش امرود نيكوست»

از مطالعه نظريات و نوشته هاي بالا در نتيجه گرفته ميشود نخست اينكه دامغان شهري بسيار قديمي است دويم اينكه در زمان قديم آباد بوده و بمرور در اثر هجوم وحشياني مانند: مغول و تيمور و فتنه هاي ديگر از اهميت و اعتبار افتاه و بوضع كنوني در آمده است. اشميت كه از سال 1931 مسيحي در دامغان كاوش ميكرده در تپه حصار دخمه بزرگي از اعصار ما قبل تاريخ و آثاري از دوره ساسانيان يافته كه دلالت بر قدمت اين شهر مينمايد. مسيو گدار در رساله خود آورده كه دامغان از قديم تا هنگام تسلط افاغنه بزرگترين شهر شمالي ايران بوده و چند بنائي كه نسبه از دستبرد حوادث مصون و محروس مانده بعظمت و قدمت دامغان شهادت ميدهد. دليل ديگر بر بزرگي و قديمي بودن دامغان اينكه زمان سلطنت اشكانيان اين شهر پايتخت و مركز كشور بوده است. از بعضي قرائن و امارات نيز بخوبي روشن ميشود كه دامغان در عهد باستان جمعيت كثيري داشته، صاحب مطارح الانظار ضمن حوادث ربيع الاول 239 مينويسد« در ايام متوكل در دامغان چهل و پنجهزار كس بعلت زلزله مردند و زير كوهها از هم شكافته گرديد» همچنين سيد، جزائري در كتاب نعمانيه خود از كتاب المدهش كه از تاليفات زمخشريست در حوادث سال 241 هجري نقل ميكند كه در ري و جرجان و طبرستان و نيشابور و اصفهان و قم كاشان و دامغان ناگهان زلزله شد و در دامغان از آن زلزله بيست و پنجهزار نفر زير آوار كشته شدند.

خواندمير (متوقفي بسال 941 دردهلي) در حبيب السر چنين شرح ميدهد «ابن جوزي درتنقيح از محمد بن حبيب هاشمي نقل نموده كه در ايام متوكل سيزده قريه از قراي قيروان بزمين فرو رفت چنانكه از ساكنان آن قراء زياده از چهل و دو نفر نجات نيافتند و در سنه اثني و اربعين و ماتين در دامغان زلزله اي واقع شد كه نصف عمارات آن بلد ويران گشت و ثلث ابنيه بسطام نيز بزلزله خراب شد و در ري و جرجان و نيشابور و صنعا نيز اين حادثه دست داد» اگر اين سه روايت كه دامغان در سالهاي 239 و 241 و 242 بعلت زلزله خراب و جمعيت زيادي از آن تلف شده درست باشد ميتوان گفت دامغان آنروزي از همه نظر مخصوصاً از جهه جمعيت و وسعت بمراتب از بخارا و بلخ بالاتر بوده ليكن تصور ميرود وقايع مذكور تنها يكبار اتفاق افتاده و اين اختلاف سال در اثر عدم دقت در ضبط تاريخ وقوع حادثه بوده است با وجود اين بايد اقرار كرد شهري كه بيك زلزله بيست و پنجهزار جمعيتش هلاك گردد دست كم بايد نزديك يك مليون ساكن داشته باشد. از اينها گذشته موقعيت طبيعي اين شهر نيز بويران شدنش كمك كرده چه همانگونه كه بيشتر اوقات سر راه بوددن بآباداني شهرها و آباديها ميافزايد گاهي نيز عكس احالت اتفاق ميافتد و بايد گفت متاسفانه سر نوشت تقدير دامغان چنين بوده است.

دسته ها : سمنان
يکشنبه سیزدهم 9 1390

ايران را بهتر بشناسيم: نزديكترين نقطه زمين به خورشيد كجاست؟

نام اين كوه باستاني پرديس است در حومه شهرستان جم از توابع عسلويه استان بوشهر و در نيمه هاي راه بندر كنگان به فيروز آباد شيراز قرار دارد .

 

نكات قابل توجهي كه در اين كوه باستاني وجود دارد :

قله اين كوه نزديك ترين نقطه زمين به خورشيد است چون بالاترين ارتفاع در نزديكي خط استواست

آتشكده فوق العاده باستاني كه در قله كوه قرار دارد ، محل تولد و غسل تعميد پدر جمشيد جم است

مغناطيس فوق العاده قوي كوه در جهان زبانزد است و اگر در فاصله 50 تا100 متري كوه يعني تقريبا انتهايي ترين نقطه مشخص اسفالت با ماشين توقف كني و ترمز دستي را بخوابانيد ، ماشين بجاي سر پائيني به نرمي به سمت كوه كشيده مي شود كه البته همين مغناطيس براي رانندگان نا آشنا بسيار دردسر ساز بوده و تا كنون تعداد زيادي از خودروها بي اختيار با كوه تصادف كرده اند  

پوشش گياهي منطقه نوعي خار بياباني گرمسيري منحصر به فرد است كه خواص دارويي فراوان دارد و عسل حاصله از منطقه تماماپيشخريد چند كارخانه داروسازي بزرگ جهان است يكي از تركيبات اصلي مسكن Advil كه يكي از بهترين قرصهاي شناخته شده براي ناراحتي هاي اعصاب و دردهاي ميگرني است از همين عسل تهيه مي شود

اين منطقه خرماي ويژه نيز توليد مي كند كه به نام خرماي خصه معروف است و كاملا در شيره خود غرق مي شود يعني يك كاسه آن ظرف سه ساعت پر از شيره مي شود و اندازه اين خرما اندازه آلبالو بود و به جهت همان خواص دارويي منطقه تمامابراي ساخت قندهاي رژيمي براي بيماران ديابتي صادر مي شود،  نكته جالب ديگر رويش درخت زيتون در دامنه شمالي كوه حد فاصل شهرستان جم تا روستاهاي چاهه و دره پلنگي مي باشد كه در آب و هواي آن منطقه بسيار بعيد مي نمود

فعلاسندي براي قدمت چاهه و دره پلنگي وجود ندارد ولي علائم مشهودي از غار نشيني مشاهده ، و فسيل هاي مختلفي در اين منطقه به وفور پيدا شده است

در لايه هاي زيرين اين كوه معدن عظيمي از آب خنك و فوق العاده سالم وجود دارد ، آن هم در اطراف عسلويه

مردم چاهه و جم ، كوه پرديس را فوق العاده مقدس و محترم مي شمارند ، و به استناد علائم موجود در آتشكده احتمالا يكي از اولين مكانهايي بوده كه نفت در آن سوزانده شده است

با افتتاح جاده فيروز آباد به عسلويه توسط پتروشيمي ، رفتن به اين منطقه خيلي ميسر تر و راحت تر شده است  پتروشيمي با تاسيس سه شهرك بزرگ در اين منطقه اقدام به تاسيس فرودگاه جم نموده و چهارشنبه هر هفته يك پرواز به مقصد جم انجام مي شود كه امكان بسيار خوبي براي سفر به اين منطقه اعجاب انگيز است

دسته ها : بوشهر
يکشنبه سیزدهم 9 1390
X