معرفی وبلاگ
سلام من سعی دارم مردم ایران را با مناطق مختلفی که در ایران وجود دارد آشنا کنم و در این راه به یاری شما مردم عزیز نیازمند میباشم. اگر مطالبی درباره ی منطقه،روستا یا شهر خود می خواهید در بخش نظرات بنویسید تا طی کمتر از دو هفته در وبلاگ قرار گیرد.
صفحه ها
دسته
دوستانم در تبيان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 351851
تعداد نوشته ها : 132
تعداد نظرات : 44
بازدید وبلاگ :

Rss
طراح قالب
محمد علي گل کار

نام رودخانه

سرچشمه

طولKm

مناطق گذر

مقصد نهايي

كلمستان

لات برهنه ،پشته كوه(شفت)

12

سوته

رودخانه سياهمزگي

كوكام

كوه خره كش(رودبار)

11

بيجارگاه

رودخانه درود خان

چناررودخان

كوه كرم خاني(شفت)

20

چناررودخان،ليفكو خندان،صيقلان

رودخانه جيرده

رودبارسرا

كوه ميانه خاخلو،كوه رودبارسرا

17

لهسان كوه مژدهه،شيخ محله،پايين محله خرطوم،بيالوا

رودخانه جيرده

ويسرود

كوه اسلارو (رودبار)

8

ويسرود-كلوان

رودخانه امامزاده ايراهيم

گيشم

يزيد كوه(شفت)

8

ليسم،،چوب تراشان،بيجارسر

رودخانه امامزاده ابراهيم

درودخان

كوه اسلار،كوه خره كش

8

درودخان

رودخانه امامزاده ابراهيم

امامزاده ابراهيم

روددرودخان +كوكام

22

كلوان،لاسك،مبارك آباد

رود پسيخان

سياهمزگي

گرداب،چلواوي،فشن،توكتوكا

51

خرم كش،سياه مزگي،لپوندان،باب،نهزم،صيقل كومه،خطيبان،ناصران

رود پسيخان

پسيخان

رودسياهمزگي+امامزاده ابراهيم

46

جيرده،كوزان،تازه آباد،پسيخان،خشت مسجد،بيجاركنار،بوديان،سسمس،نوخاله،باقلاكش

مرداب انزلي

 

دسته ها : گیلان
دوشنبه هفتم 9 1390

 اقليم اين منطقه به تبعيت از آب وهواي كل استان معتدل ومرطوب است كه درمناطق كوهستاني جاي خودرا به آب وهواي معتدل كوهستاني مي دهد . درفصل تابستان اين مناطق خوش آب وهوا وپذيراي علاقمندان وگردشگران است. از جمله مناطق كوهستاني اين شهرستان از ارتفاعات امامزاده ابراهيم ،دره سيامزگي ، روستاي خرمكش وپايين توسه قابل ذكر است . ازعوارض طبيعي اين منطقه وجود رودخانه سياه مزگي دركنار روستاي عثماوندان وشهر شفت است كه روستا هاي زيادي را در مسيرجريان خود مشروب مي نمايد . كوههاي امامزاده ابراهيم ودره سيا مزگي نيز جزء عوارض طبيعي اين منطقه بشمار مي روند .

شهرستان شفت با مساحت969/576 كيلو متر مربع شامل دو بخش مركزي واحمد سر گوراب وچهار دهستان جيرده ، ملا سرا ، احمد سر گوراب (نصير محله ) و چوبر ونيز160 97 آباديست كه 94 آبادي داراي سكنه و3آبادي خالي ازسكنه مي باشد .

دسته ها : گیلان
دوشنبه هفتم 9 1390

واقع شدن در شرقي ترين نقطه ي سرزمين كادوسيان و همسايگي با آماردها (اَمَردها)،نبرد اسكندر مقدوني با آماردهاوكشيده شدن جنگ به ارتفاعات جنوبي شفت(ناحيه غربي سفيد رود)ديواره هاي سنگي اسكندر كُل،گورستان هاي اسلامي وغير اسلامي دگرد،سيا چپ،لاس پشت،كفرگوران،منطقه باستاني گمبو برنه (كه ياد آور ورن سرزمين چهارگوشه كه در اوستا آورده شده) و وجود مناطقي مانند سياهمزگي،سفيد مزگي ،چماچا،چوبر و مردخه گوياي قدمت بيش از دوهزارساله ي شفت است.شفت از اعصار گذشته تا پايان نهضت جنگل گذرگاه اقوام و گروهاي مختلف سياسي، فرهنگي و اجتماعي بوده كه به قصد سكونت در اين ناحيه ويا عبور از اين منطقه پابه اين ديار گذاشته اند.(تاريخ شفت/نادر افشاريان/ص47)

آيت االله احسانبخش (ره)در كتاب <<دانشوران ودولتمردان گيل و ديلم>> چنين آورده است:

/شفت راميتوان از قديمي ترين آباديهاي بيه پس(غرب گيلان) به شمار آورد ودر نزد مردم به نام قصبه معروف است.((«رابينو مولف دارالمرز گيلان مينويسد :قصبه در شفت شامل قصبه محله ( قصّاب محله) ، ميرمحله و آقامحله است كه همراه بازار شفت حدود آنرا تشكيل ميداد»)) درگذشته كلمه شفت استعمال نميشد واين مكان محل تولد عبدالقادر گيلاني وديگررجال علمي بوده است.درشهر شفت سني وجود ندارد،برخلاف گذشته كه اهل تسنن فراوان داشت وبه مذهب حنبلي بودند.خان هاي شفت اكثرا اصالتا اهل سبزوار بودند.

مركز شفت در اين محل كه اكنون مركز شهرستان است نبوده بلكه مركز آن درمحل گوراب كيش يا گوراب پس فعلي باشد وبه تدريج به صورت جنگل و خرابه در آمد وبعد تبديل به باغات چاي زيبا شده است./( دانشوران ودولتمردان گيل و ديلم)

دسته ها : گیلان
دوشنبه هفتم 9 1390

 شهرستان شفت(Shaft)

شهرستان شَفت از شهرستان‌هاي استان گيلان  ميباشد كه در شمال ايران قرار دارد. گيلان قسمتي از مجموعه نا همواريهاي جنوب غربي و جنوب درياي خزر (كاسپين)  است و داراي ناحيه اي  كوهستاني و ناحيه اي جلگه اي است كه شفت تقريبا در ناحيه ي كوهستاني آن قرار دارد.

 شفت ناحيه اي كوهستاني وتاقديس مانند است كه در منتهي اليه گوشه شرقي رشته كوهاي تالش جاي دارد.شفت جلگه اي سرسبز است كه درختان انبوهي را در دل خود جاي داده است.به استناد نقشه هاي قدبمي وبه گواهي جغرافيدانان عهد كهن اين ناحيه از گيلان در شرقي ترين نقطه ي سرزمين كادوس ودر همسايگي آماردها قرار داشته است.به عبارتي شفت مرزي مجازي بين آماردها وكادوس ها بود.(كادوسيان پيش از دولت ماددر نواحي غربي در ياي خزر فرمان ميراندند وهرگز تسليم مادها نشدند. مارد ها نيز اقوامي غير آريايي بودند كه در دو طرف سفيد رود ميزيستند.) .

شهرستان شفت در مختصات جغرافيايي 36 درجه و56 دقيقه تا 37 درجه و18 دقيقه عرض شمالي از خط استوا و49 درجه 10 دقيقه تا 49 درجه و31 دقيقه طول شرقي از نصف النهار مبداء واقع شده است .منطقه شفت مانند ديگر نواحي گيلان در طول قرون گذشته داراي محدوده هاي جغرافيايي متفاوتي بوده است.آنچه كه به صورت پراكنده از كتب مختلف در مورد محدوده و نواحي تابعه آن قيد شده است،گوياي اين است كه شفت در گذشته شامل قلعه رودخان و ارتفاعات آن، به انضمام بسياري از مناطق ييلاقي شمال تارم  و غربي رودبار و برخي نواحي جنوبي ورزلات بوده است. رابينو در كتاب دارالمرزگيلان مينويسد:«شفت ذر جنوب غربي رشت واقع است كه از شمال به ورزل،از شرق به رودبار،از جنوب به تارم،واز مغرب به فومن وماسوله مربوط است».

بر اساس آخرين تغييرات شفت از شمال به رشت وفومن و صومعه سرا،از جنوب به استان زنجان وشهرستان رودبار،از سمت مشرق به شهرستان رشت واز غرب به به شهرستان فومن محدود ميشود. اين شهرستان درسال 1374 ازشهرستان فومن منتزع ومستقل گرديد .

 روستاي خرمكش(خَرَكَش)،امام زاده ابراهيم وپايين توسه ازمناطق كوهستاني وروستاي عثما وندان وشهر شفت ازمناطق كاملا جلگه اي آن بشمار مي روند كه رودخانه سيا مزگي ازكنار آن عبور مي كند .بطوري كه روستاي خرمكش وپايين توسه درانتهاي دره اي به نام همين رود واقع اند واز نقاط كوهستاني هستند كه از چهار طرف به كوهها ي بلند محدود ومحصور مي باشند وساير روستاها همچون كمساركوچك ، چوبر ، خرطوم وطالقان در دو منطقه جلگه اي وكوهپايه اي قرار دارند .(تاريخ شفت و ويكي پديا)





دسته ها : گیلان
دوشنبه هفتم 9 1390

سلام بر مظلومان و تشنه كامان هميشه جاويد كربلا

طبق آيينهاي مرسوم در نقاط مختلف ايران،در گيلان هم آيين زيبا و مرسومي از محرم ترسيم شده است.كه گويند از براي شرق گيلان است و در غرب گيلان وجود نداشته است و شايد به ندرت و يا كم بوده است.ولي طبق تحقيقاتي كه داشته ام اين آيين در محدوده شرق گيلان كه راس آن شهر بزرگ و ديار عاشقان علوي شهر ابريشم لاهيجان كه آن زمان نيمه دوم گيلان بوده قرار داشته است.

اگر گيلان را به دو نيم تقسيم كنيم يعني شرق و غرب .

لاهيجان قسمت شرقي و بزرگترين منطقه گيلان بوده است

تالش و فومنات قسمت غرب منطقه بزرگ در گيلان بوده است.

به هر حال اين آيين بزرگ از لاهيجان آغاز شده است.

چند سال پيش يكي از دوستانم براي ديدن اين مراسم به لاهيجان آمد و مي گفت در يكي از شهرهاي

مركزي ايران چنين آييني وجود دارد نه به شكل امروزي لاهيجان متاسفانه نام آن شهر را نمي دانست .

در كل بايد بگويم براساس تحقيقاتم در چند سال اخير البته نمي توان اظهار كامل بودن تحقيقات را داشت.(من از دوستاني كه اطلاعاتي درباره اين آيين قديمي دارند تقاضا ميكنم براي كامل شدن تحقيقات به من كمك كنند) در واقع بحث را چنين ادامه مي دهيم. آيين بزرگ كه امروزه آن را چهل منبر مي نامند در روزگاران قديم در شهر لاهيجان و گيلان شرق وجود داشته (البته امروزه فقط در شهر لاهيجان) برخي گقته اند دورانش به تيموريان و برخي به دوران صفويان نسبت داده اند.در كل زمان زيادي مي گذرد،كه اين آيين بزرگ در گيلان و البته شرق گيلان و امروزه لاهيجان وجود دارد.

گفته شده است علامه مجلسي در كتاب خود از اين آيين مقدس ياد كرده است.

در كتاب قديمي يكي از نويسندگان فرانسوي ديده شده كه اين آيين را مختص شهر ابريشم لاهيجان ذكر كرده اند.و گويند در زمان قاجار زنان و مردان در گوچه هاي تنگ با فانوس براي شهيدان كربلا عزاداري مي كردند و اين آيين را پاس مي داشتند. شخصي در كتاب خود نوشته اين آيين مختص شيعيان گيلان و ديلمان مي باشد شايد منظور او از ديلمان لاهيجان بوده و شايد در آن مناطق هم چنين مراسمي وجود داشته است.حال بحث را كوتاه كرده و در مورد اين آيين بگوييم نام اين مراسم در زمانهاي دور به ياد سردار كربلا و هفتاد و دو تن از يارانش مي باشد و به ۷۲ منبر مشهور بوده ولي بعدها نمي دانم به چه دلايلي از آن به ۴۰ منبر ياد كرده اند كه آن هم جاي بحث و تحقيق دارد.

تفسير در باره اين مراسم:

منبر : كه گويند در آخرين لحظات امام از دشمن مهلت خواست و به بالاترين مكان رفت و با خدا راز و نياز كرد.

تشت: كه گويند شمر لعنت اله سر مبارك حسين را بريده و در تشت گذاشته است.

خاك:كه گويند امام به مكان موعود رسيد و از شخصي سوال كرد اينجا كجاست آن شخص گفت اينجا نينوا و امام گفت اينجا خاك كربلاست اينجاست كه من و برادرم و فرزندانم و يارانم را شهيد خواهند كرد و زنان و اصحابم را به اسارت خواهند گرفت و اينجاست كه روزي شيعيان و عاشقانم مرا زيارت خواهند كرد

شمع: كه گويند به ياد ۷۲ تن از مردان كربلا مي باشد.

خرما:  كه گويند به ياد آخرين غذاي امام و يارانش .

برنج: كه گويند آن را ايرانيان اضافه كرده اند و چون اين محصول با رنج و مشقت بوجود مي آيد يادآور رنج و اندوه كربلاست كه بر شيعيان گذشته است.

شير و شربت: كه گويند به ياد عطش و تشنگي لبان امام و فرزندان و ياران و اصحابش مي باشد كه بعد از نوشيدن گويند. سلام بر حسين تشنه لب و يارانش.

آتش: كه گويند بعد شهادت سردار شهيدان حسين بن علي،وحشيان و لعنت شدگان تاريخ، خيمه هاي  خاندان رسول اله را به آتش كشيدند.

 در آخر نوحه خوان:كه گويند كسي براي عزاي حسين نوحه مي خواند و مردم او را همراهي ميكردند.

                                                         *****************

گويند امروزه جوانان در كوچه هاي تاريك، چهل شمع و چهل خرما تهيه كرده و سراغ كساني كه در كنار خانه خود به ياد شهيدان كربلا منبر بنا كرده اند و آتشي روشن و كاسه ي برنج و شربت و شير در كنارش  و نوايي از نوحه خواني عزاداري شهيدان كربلا گذاشته اند .....اين جوانان نذري كرده و شمعي به ميان آتش انداخته و مقداري برنج برداشته و شربت و شير به ياد تشنه كامان هميشه جاويد كربلا مي نوشند و با اشك، نوحه ي شهيدان كربلا مي خوانند.

اين مراسم در شب عاشورا زماني كه آفتاب تاسوعا غروب كرده است در كوچه هاي تنگ و تاريك لاهيجان برگزار مي شود ( البته امروزه در بخش كوچكي از لاهيجان در محله ميدان چهار پادشاهان بيشتر ديده شده است )

دسته ها : گیلان
جمعه چهارم 9 1390
X